OV chipkaart faal

Wednesday 09 December 2009, 22:46:00 | diversen

Ik ben al een hele tijd niet meer met het openbaar vervoer gereisd, maar als je dit artikel leest over de recentelijk ingevoerde OV chipkaart, dan vraag je je af of waar we in Nederland in hemelsnaam mee bezig zijn:

25 problemen met het OV chipsysteem

  1. Het systeem is niet intelligent opgezet
  2. Overstappen? Dat gaat zomaar niet!
  3. Reizen wordt sowieso duurder
  4. Sociale veiligheid wordt lang niet overal geboden
  5. Inschakelen OV-chipkaart voor trein is gedoe
  6. Treinreizen wordt ingewikkelder
  7. Abonnementhouders kunnen gestraft worden voor legaal reizen
  8. Samenreiskorting NS niet meer met OV-chipkaart
  9. De reiziger gaat van de file in de file
  10. Waar het systeem faalt, krijgt de reiziger de schuld
  11. Onhandigheid van de klant wordt hard gestraft
  12. Verkeerde poortje, dubbele rekening
  13. Alleen volhouders krijgen geld terug
  14. 'OV-tolpoortjes' voor voetgangers
  15. Slaperige reizigers zijn niet welkom
  16. Er heerst een complete tarievenchaos
  17. Er heerst een complete tarievenchaos
  18. Er is opleiding nodig om met de kaart te werken
  19. Privacy is een zorgenkind
  20. Privacy is duur
  21. Anonimiteit is moeilijk te regelen of onmogelijk
  22. Het systeem wordt opgedrongen
  23. Het systeem is nog niet af
  24. De vervoerder staat centraal
  25. De OV-chipkaart is niet simpel

Wat een bagger. Bovendien is de kaart kennelijk kinderlijk eenvoudig te kraken (google maar eens op "ov chipkaart kraken"). Verder nog een aantal reacties op het artikel van hierboven die ik ook de moeite waard vind:

26. Het NS personeel is slecht geïnstrueerd. Neem gisteren, ik check in om 8:33 met mijn OV-chipkaart / kortingskaart. Controle "Ja dat is een kortingskaart dat kan niet". Ik uitgelegd dat ik niet met korting reis omdat dit pas bij het uitchecken bepaald wordt. Reis je voor 9:00 dan geen korting, reis je daarna dan korting bij het uitchecken. Tweede conducteur erbij, "u krijgt een boete en kunt als later blijkt dat het toch goed was restitutie krijgen". Ik ontplof bijna! 3e conducteur erbij die mij gelijk geeft, "ja meneer is ingechecked en weliswaar geeft ons apparaat aan dat ie korting heeft maar dat is het recht op de kaart". "Laten we bellen", "ja laten we bellen". Wat blijkt meneer heeft gelijk, een sorry kan er nauwelijks van af. Het is diep triest dat met zo'n miljarden project het personeel zo slecht getraind is.

Stel je reist nooit met het OV, maar wil je de stad in (komend vanaf het LUMC) gaat je dat dus 20 euri kosten. Een andere makkelijke mogelijkheid is daar niet, dan moet je ruim 1 km omlopen. Gestoorder kan bijna niet.

Ok, hier volgen er nog een paar:

  • Je vergeet dat de techniek stuk is, gekraakt, kaputt en achterhaald. Wellicht doen ze toch hun best bij TLS en ik heb nog niet veel verhalen gehoord over geblokkeerde passen die misbruikt zouden zijn (wellicht wordt het succesvol uit de media gehouden). RFID skimming en dupliceren is een techniek in volle ontwikkeling en het zal niet lang duren voordat het op grote schaal gebruikt gaat worden. Ook verwacht ik eerdaags de "chippas opladen voor een 10-tje"-mannetjes rondom de stations, die komen er echt wel.
  • Anonieme OV chipknip uit de GVB automaat (met cash) is slechts 3-4 jaar geldig. De mijne tot 01-12-2012. Ik vraag mij af waarom, kan zo'n ding niet onbeperkt geldig zijn dan? Tevens, wat is de reden dat dat ding in vredesnaam 3 euro moet kosten (GVB prijs), nog los van het fenomeen dat ze bij andere aanbieders nog veel duurder kunnen zijn (7,50 euro oid).
  • Overijverige paaltjes in de tram. Bij een volle tram staand bij de uitgang hangen in lijn 5 (A'dam) wel 4 in-uitcheck kastjes. Prettig, bij drukte kan je er snel uit. Echter gedurende een ritje van 5 haltes ben ik een keer of 10 in- en uitgecheckt. Althans in mijn geval een foutmelding, er staat geen saldo op mijn kaart (heb wel zo'n ding, maar reis nog met strippenkaart).
  • Reclameren van kosten bij onterechte 4-euro bedragen. Ten eerste ligt de bewijslast bij de reiziger die echter niets kan bewijzen want de gegevens zijn bij de vervoerder. Dit is een rechtsongelijkheid die eigenlijk geen stand kan houden, echter een rechtszaak aanspannen gaat niet, daar is het bedrag te klein voor. Ik zou de oprichting van een belangenvereniging (stichting) toejuichen die dit gaat uitprocederen.
  • De onmogelijkheid om een reclame in te dienen zonder je anonimiteit op te geven. Mocht er onterecht zijn afgeschreven dan dien je je te legitimeren en moet je allerlei formulieren invullen. Tevens wanneer je permanent met cash je pas hebt opgeladen zijn er geen bankafschriften als bewijs in te dienen. Als laatste is met het opheffen van de anonimiteit direct ook je hele reis geschiedenis met de betreffende kaart gekoppeld aan jou persoontje, ook deze data blijft minimaal 7 jaar bewaard.

Dan krijgen we nog de kilometerheffing ook, met een chip in de auto. Ik hou mijn hart vast >(