Release early, release often... of Gletsjer model?

Monday 12 February 2007, 23:52:00 | software dev

Hm, veel open-source aanhangers zijn ook van mening dat dé manier van OSS ontwikkeling "release early, release often" is. Dat wil zeggen dat je dus vroeg en vaak nieuwe versies uitbrengt, en zo de vaart erin houdt en gebruikers gauw voorziet van aanpassingen en verbeteringen.

Mijn eigen project Pyro is denk ik een goed voorbeeld van het tegenovergestelde.

Pas zojuist heb ik een beta versie van de nieuwe 3.6 versie de deur uit gedaan. Meer dan een jaar na de vorige versie. :-O

Ouch.

Maar is dit een kwalijke zaak? Ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik werk niet zo veel aan Pyro, omdat het eigenlijk een heel stabiel stuk software is, en het is min of meer feature-complete. Tevens zitten alle tussentijdse wijzigingen die ik maak wel gewoon in CVS ingecheckt, dus als je wilt kun je altijd een tussentijdse versie ophalen direct uit CVS. Een andere belangrijke reden is dat ik gewoonweg niet zo veel tijd heb om eraan te werken. En ik ben de enige ontwikkelaar. Dat beperkt de ontwikkelsnelheid nogal, vanuit praktisch oogpunt.

Wat wel een beetje raar voelt is dat de allereerste Pyro versie stamt van omstreeks 10 jaar geleden (ergens eind 1996 geloof ik), en dat Pyro sinds versie 2.0 op Sourceforge staat, wat dus sinds januari 2001 is.

Pyro's ontwikkel model is meer als een gletsjer lijkt het wel. Heel vroeger begonnen, stabiel en voorspelbaar, kruipt langzaam maar gestaag vooruit. Ik heb er geen klachten over gehoord tot dusver. :->

People have replied:

Alex — http://zegmaarlex.com

2007-02-16 13:59:00

Jo Irmun!

heb je Pyro project pagina's gelezen. Wist niet dat je dat ontwikkeld. Ziet er goed uit gozer! Idd, eigenlijk is voor prive-gebruik ondertussen een Mac de betere optie.

groeten, Alex.

Irmen de Jong

2007-03-21 11:51:00

Nou, om de boel nu niet langer op te houden heb ik gister dan maar de 3.6 final release de deur uit gedaan. Kunnen we ons tenminste opmaken het komende jaar voor 3.7. ^_^