sloc

Thursday 17 November 2011, 22:18:00 | software dev

Voor de grap sloccount van David A. Wheeler eens losgelaten op een paar van mijn programmeer-projecten:

Pyro4:

Total Physical Source Lines of Code (SLOC)                = 8,322
Development Effort Estimate, Person-Years (Person-Months) = 1.85 (22.20)
 (Basic COCOMO model, Person-Months = 2.4 * (KSLOC**1.05))
Schedule Estimate, Years (Months)                         = 0.68 (8.12)
 (Basic COCOMO model, Months = 2.5 * (person-months**0.38))
Estimated Average Number of Developers (Effort/Schedule)  = 2.73
Total Estimated Cost to Develop                           = $ 249,966
 (average salary = $56,286/year, overhead = 2.40).

(helaas herkent scloccount de .rst documentatie sources niet)

Pyrolite:

Total Physical Source Lines of Code (SLOC)                = 9,799
Development Effort Estimate, Person-Years (Person-Months) = 2.20 (26.36)
 (Basic COCOMO model, Person-Months = 2.4 * (KSLOC**1.05))
Schedule Estimate, Years (Months)                         = 0.72 (8.67)
 (Basic COCOMO model, Months = 2.5 * (person-months**0.38))
Estimated Average Number of Developers (Effort/Schedule)  = 3.04
Total Estimated Cost to Develop                           = $ 296,744
 (average salary = $56,286/year, overhead = 2.40).

Pyro3:

Total Physical Source Lines of Code (SLOC)                = 11,229
Development Effort Estimate, Person-Years (Person-Months) = 2.53 (30.41)
 (Basic COCOMO model, Person-Months = 2.4 * (KSLOC**1.05))
Schedule Estimate, Years (Months)                         = 0.76 (9.15)
 (Basic COCOMO model, Months = 2.5 * (person-months**0.38))
Estimated Average Number of Developers (Effort/Schedule)  = 3.32
Total Estimated Cost to Develop                           = $ 342,373
 (average salary = $56,286/year, overhead = 2.40).

Snakelets:

Total Physical Source Lines of Code (SLOC)                = 16,383
Development Effort Estimate, Person-Years (Person-Months) = 3.77 (45.22)
 (Basic COCOMO model, Person-Months = 2.4 * (KSLOC**1.05))
Schedule Estimate, Years (Months)                         = 0.89 (10.64)
 (Basic COCOMO model, Months = 2.5 * (person-months**0.38))
Estimated Average Number of Developers (Effort/Schedule)  = 4.25
Total Estimated Cost to Develop                           = $ 509,043
 (average salary = $56,286/year, overhead = 2.40).

Da's voor bijna $1.5 miljoen aan free open-source software mensen! 8-) (met de standaard parameters van sloccount wel te verstaan).

People have replied:

Rik vd Ende

2011-11-21 11:59:00

Ik doe er een grafisch installertje bij, en verkoop je eigen software aan je voor minder dan de helft, plus support contract van €2500 per maand voor 2 jaar. Bespaar je mooi 7 ton.

Irmen de Jong

2011-11-26 15:27:00

:-)

Het erge is, ik weet gewoon dat er ergens managers zijn die met die sloc gegevens nog beslissingen nemen ook (beleid, budget, weet ik veel).

Neemt niet weg dat het wel grappig is om te zien. Het ging me primair om de lines of code, maar dat tooltje vindt het nodig om er ook bedragen onder te zetten. Je kunt alle parameters instellen.

Hmm, ik google ook even op COCOMO model en het blijkt dat dat een software cost estimation model is gebaseerd op sloc's, ontwikkeld door Boehm. Kan me er echter niks meer van herinneren van tijdens mijn studie. Blijkt dat ik gewoon vergeetachtig ben (selectief?) want een korte blik in 1 van mijn Software Engineering boeken leert dat het er wel degelijk in staat.

The basic model does not yield very accurate results for the projects on which the model has been based. The intermediate version yields good results and, if one extra cost driver (volatility of the requirements specification) is added, it even yields very good results.

Hm. Requirements specification zei je he? Pfffff. Ik verzin ze waar je bij zit.... 8-)